V době covidové vyvstala nutnost vyučování na dálku. Zde jsou naše doporučení nástrojů pro distanční výuku:
Portál elearning.tul.cz je hlavní platformou pro elektronickou podporu výuky naší univerzity často využívanou při běžné výuce, např. pro odevzdávání studentských prací nebo testování. Základem je systém Moodle, doplněný o některá specifická rozšíření (napojení na STAG a systém nahrávání přednášek). Má širokou škálu možností, lze vkládat prezentace a studijní materiály, testovat, komunikovat se studenty a podobně.
Výhody: Snadno dostupné, bohaté funkce, stačí webový prohlížeč.
Nevýhody: Složitější ovládání, jak už to tak u komplexních systémů bývá.
Jak na to: Systém je snadno dostupný každému, stačí se přihlásit uživatelským jménem a centrálním heslem LIANE. Základní návody pro používání najdete v kurzu MOODLP – Uživatel v roli pedagoga.
Nově: je na elearning.tul.cz možnost zakládání videokonferenčních místností přímo pro jednotlivé kurzy bez nutnosti se někde registrovat, zapisovat do kalendářů apod.
Aktuální dokumentace, návod k použití a instruktážní video (není nutno se přihlašovat, návody jsou veřejné) jsou k dispozici na adrese https://elearning.tul.cz/course/index.php?categoryid=406 (též v položce NÁVODY/MANUÁLY hlavního menu).
Několik našich učeben je vybaveno zařízením pro nahrávání přednášek, které umožňuje nahrát přednášejícího a jeho prezentaci a následně záznam zpřístupnit v podobě videa na elearning.tul.cz portálu.
Výhody: Jednoduchá obsluha, nevyžaduje od přednášejícího žádné speciální vybavení.
Nevýhody: Jednoúčelové.
Jak na to: Nahrávací technikou jsou vybaveny učebny A11, AP12, H31. Domluvte se na nahrávání s některým z kolegů, kteří mají videopřednášky na starosti a kteří vám zároveň předvedou, jak systém využívat: Přemysl Svoboda, Marián Lamr nebo Pavel Tyl.
Systém pro videokonference a virtuální schůzky. Lze využít pro konzultace se studenty či kolegy. Pro smysluplné videokonferování je záhodno mít kameru a mikrofon, například vestavěné v notebooku.
Výhody: Jednoduché používání, stačí webový prohlížeč.
Nevýhody: Jednoúčelové.
Jak na to: Připojte se na meet.google.com. Abyste měli k dispozivi všechny funkce, musíte být přihlášeni univerzitním Google účtem (@tul.cz), účet lze změnit vpravo nahoře. Zvolte Zahájit schůzku nebo se připojit, zadejte (nepovinně) název schůzky a následně použijte tlačítko Připojit se. Ostatní účastníky můžete pozvat buď při startu pomocí Přidat lidi, nebo jim zašlete informace pro připojení mailem, získáte je vlevo dole. Ke schůzce se pak připojí kliknutím na odkaz z mailu. Kromě obrazu z kamery lze vysílat i obrazovku počítače.
Pozor! Google nedávno změnil trvanlivost odkazů pro připojení – pokud videokonferenci založíte v Google Meet, bude její adresa existovat jen tak dlouho, dokud videokonference běží. Chcete-li naplánovat videokonferenční schůzku nebo přednášku a rozeslat odkazy pro připojení předem, udělejte to přes kalendář Google: založte v kalendáři příslušnou akci, otevřete její editaci (nebo při zakládání zvolte Další možnosti) a připojte k ní videohovor pomocí Přidat videohovor/Hangouts Meet. Takto vytvořený odkaz bude trvalý. Podrobněji vše vysvětluje videonávod k plánování pomocí kalendáře.
Pokud používáte Google Meet v rámci Google Classroom, můžete narazit na problém s nahráváním nebo s omezeným počtem účastníků. Odkaz, který Google Classroom používá, totiž není skutečným odkazem na schůzku, jde pouze o 'přezdívku'. Schůzka se dynamicky vytvoří až ve chvíli, kdy na tuto 'přezdívku' klikne uživatel. První uživatel, který to udělá, se automaticky stává organizátorem schůzky. Pokud se organizátorem takto stane uživatel TUL bez přidělené licence, není nahrávání dostupné a počet účastníků je omezen na 100. Proto raději nezakládejte videokonference v Google Classroom, vytvořte je v Kalendáři a do Classroom vložte odkaz na ně.
Schůzku lze nahrát (menu s třemi tečkami vpravo dole), uloží se na Disk Google do složky Meet Recordings a můžete ji následně sdílet s dalšími uživateli. Tímto způsobem lze jednoduše vytvářet i instruktážní videa – jako záznam videokonference s jedním účastníkem.
Viz též videonávod ke Google Meet (česky).
Kdy jste naposledy četli Provozní řád počítačové sítě LIANE? Už ani nepamatujete? Tak to honem napravte.
Kancelář 315 Budova A, Hálkova 6 Liberec
liane@tul.cz
Pondělí a středa 10:00–11:00 a 14:00–15:00,
úterý a čtvrtek 9:00–11:00,
v pátek 10:00–11:00.